De derde visleerworkshop is ook geslaagd

De derde visleerworkshop in Wieringer eilandmuseum Jan Lont vond plaats onder zonnige omstandigheden. De kabeljauwvellen waren weer geleverd door Ronald Boersen van viscentre ’t Wad en de tongvellen kwamen van de verse vismarkt. De deelnemers deden hun uiterste best om de huiden zo goed mogelijk van visresten en vellen te ontdoen en ook de schubben werden verwijderd. Elke keer weer blijkt hoe sterk zo’n dun visvelletje is en dan moet het nog leer worden!
Er werd gebruik gemaakt van een olielooiing, één van de snelle methodes. Maar toch nog zo bewerkelijk dat het in Nederland niet haalbaar is om het fabrieksmatig aan te pakken. Heel exclusief dus. Omdat de tentoonstelling over visleer nog voortduurt wordt er nog één keer een workshop gehouden, dan hebben 32 personen kennis gemaakt met dit exclusieve materiaal. Het museum is al bezig een nieuwe uitdaging te bedenken. Wilt u ook meedoen wordt dan lid en u blijft niet alleen op de hoogte, maar dan kunt u ook gratis het museum bezoeken.