Opening Wieringen, 100 jaar eiland aan de vaste wal.

Met de opening van de tentoonstelling, Wieringen 100 jaar eiland aan de vaste wal, is ook het seizoen 2024 geopend.
De openingsmuziek van Johan Ligthart met de trom en Tineke Osinga met de trekzak trok de aandacht van de gasten.

De genodigden en vrijwilligers werden hartelijk welkom geheten door voorzitter André Lont.
In zijn openingswoord bedankte André de vrijwilligers, collega’s van overige musea en sponsoren voor de tomeloze enthousiaste inzet om deze tentoonstelling vorm en inhoud te geven.
Nienke de Wit, sectorhoofd collectie en informatie van het Zuiderzeemuseum verhaalde naar het belang van musea en complimenteerde museum Jan Lont met de benoeming van geregistreerd museum! Paul Kühr, secretaris van het museum, nam het schildje in ontvangst.

Marjan van Kampen, bestuursvoorzitter van de Raad van Toezicht van het Zuiderzeemuseum vermaakte met enkele herinneringen uit de periode van haar burgemeesterschap op Wieringen.

Cultuur binnen de Dijken gaf een kijkje in de activiteiten die 13 en 14 april zullen plaatsvinden op 4 locaties op Wieringen, waaronder het Wieringer Eilandmuseum Jan Lont.

Het officiële gedeelte werd afgesloten met het Wieringer volkslied door Johan Ligthart, Tineke Osinga en Iris Hos, het werd met veel inspiratie gebracht waarbij het refrein door vele toeschouwers werd meegezongen.

Hierna ging men naar buiten om met de onthulling van Ir. Lely op het Schuurschot de tentoonstelling voor geopend te houden.

De gasten genoten van de route langs de tentoonstelling en met een drankje en hapje werd de geslaagde middag afgesloten.
De foto’s van Harry Jasper spreken voor zich.