Wieringen 100 jaar eiland aan de vaste wal

Er wordt bij het Wieringer Eilandmuseum hard gewerkt aan de nieuwe tentoonstelling:
“Wieringen, 100 jaar eiland aan de vaste wal”
De steenzetter familie Van der Made is hier bezig met het maken van een model-dijk .
Op de foto Frans en Adrie van de Made.
Op de achtergrond een replica van een verplaatsbare schaftkeet.
Dit jaar is het honderd jaar geleden dat een begin werd gemaakt met de uitvoering van de voor Nederland zo belangrijke ZUIDERZEEWERKEN.
In 1924 werd de Amsteldiepdijk gesloten, waardoor het eiland Wieringen een belangrijke historische verandering onderging.
Het Wieringer Eilandmuseum Jan Lont besteedt hier dit jaar aandacht aan met de thematentoonstelling Wieringen, 100 jaar eiland aan de vaste wal.
Onze vaste tentoonstelling laat het leven zien van boeren, vissers en burgers op Wieringen rond 1900.
Deze tentoonstelling is nu met veel objecten aangevuld zoals: maquettes van baggerschepen, kranen en ander materieel van de Zuiderzeewerken, infopanelen en films over het landschap en historische gebouwen en de karakteristieke verbindingen van destijds: de stoomtram en de postboot.
Op het terrein van het museum zijn onder meer een modeldijk met de steenzetter te zien en een draagbare schaftkeet, zoals die honderd jaar geleden werd gebruikt.
Deze tentoonstelling, in samenwerking met het Zuiderzeemuseum en het netwerk Zuiderzeecollectie, is te zien vanaf 24 maart 2024 tot volgend jaar februari.

Donderdag 9 mei Hemelvaartsdag en maandag 20 mei 2e Pinksterdag geopend van 13.00 uur – 17.00 uur.