Fotobiënnale Wieringen vanaf 7 augustus in het Museum

De FotoBiënnale Wieringen is een initiatief van ZininOosterland (ZiO) en Kenneth Stamp, fotografiecurator van de cultuurcommissie van de Culturele Kring Wieringen. Stamp was in 2021 een van de gastcuratoren op FotoFestival Naarden. Een interessante positie om eens niet zélf als deelnemend fotograaf onderdeel te zijn, maar als een van de samenstellers. Daar deed Stamp enorm veel ervaring op en zo ontstond het idee samen met het team van ZiO de krachten te bundelen en een eigen FotoBiënnale te organiseren…

Het oeroude eiland Wieringen heeft van oudsher een magsiche aantrekkingskracht gehad op veel beeldend kunstenaars in Nederland en daarbuiten. Velen van hen streken neer op het oude land en vestigden zich hier. De vestingkerk van Oosterland ontpopte zich (sinds eind jaren zestig) als culturele broedplaats. Fotograaf Kenneth Stamp (geboren Scotsman) woont inmiddels al weer 44 jaar op Wieringen; Niet meer dan logisch dat juist hij de rol van curator zal vervullen gedurende deze eerste editie van de FotoBiënnale Wieringen. Het thema deze editie is ‘Kroongetuigen. Hiervoor is gekozen omdat de samengevoegde gemeente Holland Kroon 10 jaar bestaat. Kroongetuigen: Soms letterlijk soms figuurlijk: de portretten van inwoners van Hollands Kroon door Koos Breukel en Gerrit Ooteman. Landschappelijke veranderingen door Martin Kers en Jeroen Hofman. door fotograaf Jeroen Hofman een prachtige serie heeft gemaakt over Artis omdat Artis nog nooit zo rustig is geweest en nog nooit eerder was gesloten ontstond er de gelegenheid om de rust te fotograferen wat een prachtig serie heeft opgeleverd .Jeroen Hofman is een jonge icoon van de landschaps fotografie en Martin Kers van de oudere generatie een icoon is.

Naast curator van de FotoBiënnale Wieringen is Stamp momenteel ook actief als gastcurator voor Museum Expoost te Hoorn in samenwerking met hoofdcurator Roos Schouw. En voor Ode aan het Landschap, Noord-Holland (Paviljoen Welgelegen te Haarlem) werkt Stamp als gastcurator samen met kunsthistorica Ellen Klaus.

In het museum is de expositie van Marco Bakker te bewonderen

Info tickets kopen
Geopend vanaf zondag 7 augustus t/m 11 september voor publiek. Van woensdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Tickets (passe-partout) zijn vanaf 20 juli 2022 online te bestellen via de site
fotobiennalewieringen.nl
De entreeprijs is €12,50. Met dit ticket krijgt u eenmalig toegang tot alle expositielokaties. U bent vrij te bepalen welke lokatie u gedurende de expositieperiode wanneer bezoekt. Uw persoonlijke entreeticket is eenmalig geldig.

U kunt uw passe-partoutticket(s) ook kopen bij een van de ticketpoints op Wieringen. De ticketpoints zijn de Michaelskerk te Oosterland en de Wieringer boekhandel te Hippolytushoef (naast de expolokatie Hippolytuskerk). Hier kunt u contactloos betalen.

Het Grote Palingboek, door Marco Bakker. Te koop in het bezoekerscentrum voor €34,50.